Jak psát na web - hezky pohromadě

28. listopad 2010 | 17.09 |
blog › 
Jak psát na web - hezky pohromadě

Jak už jsem psala v jednom z minulých článků, navštívila jsem školení, kterak psát na web a tvořit ho tak, aby se lidem líbil, aby ho čtenáři četli a aby ho vyhledávače našli. V komentářích jste se ptali na detaily, tak jsem dala dohromady takový malý návod, jak psát web - nebo jak psát úspěšný a čtený blog - a tady je:

1. Jak vypadá člověk, který čte váš web? Jakou máte cílovou skupinu?
Váš čtenář vám musí být blízký. Musíte vědět, jak je starý, co má rád, jak se baví, jak žije. Je to dítě školou povinné? Nebo maminka na mateřské? Je to někdo, kdo čte rád scifi knížky? Patnáctiletý pařmen Pepa? Nebo šedesátiletá paní Dvořáková, která hledá informace o tom, jaký bude mít důchod?
Pokud tohle víte, bude se vám snadněji psát. Texty budou cílenější, čtenáři spokojenější a web navštěvovanější.

2. Způsob psaní
Každá cílová skupina chce číst informace psané v jazyce, který jí vyhovuje. Šedesátiletá paní Dvořáková asi nepochopí výrazy, kterými si slovník obohacuje pařmen Pepa. Scifi výrazy z knížek asi těžko osloví maminku na mateřské, která řeší nočníky a umělou výživu. Najeďte na slovník svých čtenářů a používejte ho pravidelně - a neuhýbejte!

3. Čtenář je líný, nečte - prohlíží!
Základní poučka - konec dlouhým článkům! Pište stručně, věcně a bez kudrlinek. Jděte na dřeň a omáčku si nechte do kuchyně. Na web nepatří. Nechte si spočítat slova v článku - je jich víc než 700? Rozhodně uberte! Je jich 600? Nešlo by to ještě promazat? 500 slov je tak akorát.
Ideální "rozměry" článku jsou:

  • nadpis 4-7 slov
  • perex 30-50 slov
  • věta 10-20 slov
  • odstavec 40-60 slov

Zkuste najet na začátek článku a myší srolovat až dolů. Rolovali jste víc než dvakrát? Chyba! Článek je moc dlouhý. Kdo maže, ten jede :)

4. Jak se bude jmenovat? Titulek je grunt, perex je špunt!
Teď nemluvím o dítěti, ale o článku, který chcete předložit svým čtenářům. Vyplatí se přemýšlet o nadpisu. Čím údernější, tím lepší. Nemlžte, jděte k věci a použijte slova, která se líbí vyhledávačům. Popřemýšlejte, co by asi čtenář napsat do vyhledávače, aby na něj vybafl váš článek. Upravte je do krátkého nadpisu a použijte. Nebuďte kreativní, buďte přímí!

Zamyslete se nad perexem - navnaďte čtenáře tak, aby si chtěl přečíst i zbytek článku.

5. Lidi chodí z Googlu (a ze Seznamu)
Pište tak,aby vaše texty našly vyhledávače. Do textu pište klíčová slova, dávejte je do mezititulků a zvýrazněte je. Vyhledávače je líp najdou.

6. Oddělujte!
Dopsali jste článek? Projděte si ho ještě jednou s prstem na tlačítku Delete. Smažte nepotřebné věty a slova, která jsou pouhým balastem a čtenáři nic neříkají. V článku nejsou potřeba. Rozškatulkujte text do odstavců a rozdělte ho. Jeden odstavec by měl mít 3-4 řádky, ne víc.

Pište mezititulky. Rozdělte článek vizuálně - jednolité texty nikdo nečte. Fakt ne.

7. K článku patří obrázky
Fotky můžou delší text vhodně rozbít a obsah zatraktivnit. Je ale potřeba dát pozor na to, aby obrázky nerušily text. Ideální velikost (resp. šířka) obtékaného obrázku je třetina šířky odstavce. Pokud je text delší, je vhodné vložit obrázek na celou šířku okna článku. Pokud obrázek obtéká text, nechte větší okraje, ať se slova v obrázku neztrácí. Fotka by měla mít popisek, ideálně umístěný pod ní.

8. Čtenář je konzerva a chce najít vše na svém místě
Uživatel webu je zvyklý na standardní rozmístění stránek a nechce změny. Nechce se učit nic nového a chce mít ve všem pořádek. Tak proč mu nevyjít vstříc? Takže ve stručnosti:

  • logo v levém horním rohu stránky - ač bývá většinou proklikávací, čtenář stejně hledá odkaz typu "hlavní stránka" nebo "domů"
  • navigační menu v horní části stránky (pokud možno horizontální ve formě záložek) nebo v levém sloupci
  • okno pro vyhledávání vpravo nahoře - pole se slovem "Vyhledávání" nebo "Hledej", případně ikonka lupy. V případě detailnějšího vyhledávání přidat textík Pokročilejší vyhledávání nebo Rozšířené vyhledávání
  • barva odkazů musí být jiná než barva vlastního textu, přičemž další barva patří již navštíveným odkazům
  • nápověda vpravo nahoře (s ikonkou otazníku) - uživatelé nejsou zvyklí hledat nápovědu na webu, spíš se obrací na jiné stránky, proto není nápověda bezpodmínečně nutná
     

9. Barvy, barvičky pro různé lidičky
Psychologie barev se dá výborně využít i na webu. Nepodceňujte je. Jaký pocit ve vás vzbudí bílá barva? Jaký černá? A co růžová? Nebo hnědá? Ženy a muži vnímají barvy různě - a když víme, kdo je naše cílová skupina, určitě najdeme i správnou barvičku.

Asociace vlastností u jednotlivých barev je zhruba takováto:
BÍLÁ = ČISTOTA
ČERNÁ = CITLIVOST, BOHATSTVÍ
MODRÁ = VŮDČÍ BARVA, BYZNYS, JISTOTA, INTELIGENCE
ZELENÁ = ZÁBAVA, PENÍZE
ČERVENÁ = VZRUŠENÍ, NEBEZPEČÍ, INTIMITA
HNĚDÁ = ZEMĚ, BOHATSTVÍ
ŠEDIVÁ = OCHRANA
ORANŽOVÁ = ZDRAVÍ
ŽLUTÁ = SLUNCE
RŮŽOVÁ = KLID, ŽENSKOST, DĚTI

Barvy nestojí na webu osamoceně, je vhodné je kombinovat - stejně jako mícháme pocity, které chceme u uživatele navodit. Barvy lze samozřejmě využít ve všech odstínech. Ale pozor! Na stránce by nikdy neměly být víc než 4 barvy - méně je někdy více! A ještě jedno pravidlo: pozadí by nikdy nemělo být červené nebo modré.


10. Písmo a jeho úprava
Není asi potřeba připomínat, že psát je nejlepší bez pravopisných a stylistických chyb. Pokud chceme, aby náš web vypadal profesionálně, je potřeba se soustředit na pravopis. Nadpis O MĚ (místo správného O MNĚ) odradí mnoho čtenářů. I typografie je důležitá. Mezera ZA interpunkčním znaménkem je povinnost!

Článek by měl být napsaný jedním typem písma, snadno čitelným (experimenty nefungují). Neplýtvejte ani dalšími "činčurinkami" - kurzívami, tučným písmem, dalšími formátovacími kouzly. Méně je více. Pokud používáte odrážky, volte jeden druh v celém textu.


11. Tady to žije! Pojďte žít s námi!
Návštěvník stránek musí mít pocit, že narazil na živý web, ne na mrtvé místo, kterému se nikdo nevěnuje. Proto vtáhněte čtenáře do děje. Dopřejte mu pocit, že on je tím nejdůležitějším (a taky je) - že s ním komunikujete a chcete ho co nejvíc poznat a přizpůsobit se mu. Poraďte mu, co má u vás na webu dělat.

Slovesa používejte (když to jde) v rozkazovacím způsobu:
místo VYHLEDÁVÁNÍ ZDE použijte obrat NAJDĚTE, CO POTŘEBUJETE
místo OK použijte NAJÍT / NAJDĚTE
místo TELEFONNÍ ČÍSLO použijte VOLEJTE
místo E-MAIL použijte NAPIŠTE NÁM
místo OBJEDNÁVKA použijte OBJEDNEJTE SI
místo NOVÝ ČLÁNEK použijte PŘEČTĚTE SI

Využijte proklikávacích odkazů - ale nepište KLIKNĚTE ZDE. Místo toho linkujte větou PŘEČTĚTE SI NOVÉ INFORMACE nebo JAK UŽ JSME PSALI V MINULÉM ČLÁNKU.

Nalákejte své čtenáře. Použijte správný jazyk (viz bod 1 a 2) a doveďte čtenáře tam, kde je chcete mít. U fotogalerie pro teenagery nepoužívejte obraty PRO VÍCE FOTEK KLIKNĚTE SEM A MŮŽETE VYHRÁT, ale POCHLUB SE KÁMOŠŮM A ZÍSKEJ COOL CENY!


12. Diskutujte, dejte vědět o svém webu
Pokud máte u článků komentáře, reagujte na své čtenáře. Povídejte si s nimi, odpovídejte na jejich dotazy. Věnujte se jim! Zařaďte své stránky do katalogů, používejte zpětné odkazy, propojte obsah webu se sociálními sítěmi (Facebook, Twitter atd.).

13. Piš, piš, piš, nebo tě sní myš!
Pište pravidelně. Nikdo se nebude vracet na stránky, kde nic nového není. Pište o zajímavých tématech, pište o tom, co znáte. Nekopírujte články z cizích webů a blogů, dejte svým stránkách "ksicht" - buďte sví! Čtenáři to ocení.

Možná máte pocit, že to, co jste si tady přečetli, dávno znáte a víte a používáte. Je to správný pocit. Všechny body jsou logické a pochopitelné. Nic nového pod sluncem. Přesto to funguje :)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (4x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Jak psát na web - hezky pohromadě jarmik 28. 11. 2010 - 18:11
RE(2x): Jak psát na web - hezky pohromadě kobliha 28. 11. 2010 - 19:43
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě sargo 28. 11. 2010 - 18:11
RE(2x): Jak psát na web - hezky pohromadě kobliha 28. 11. 2010 - 19:42
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě empress 28. 11. 2010 - 18:55
RE(2x): Jak psát na web - hezky pohromadě sargo 28. 11. 2010 - 19:03
RE(3x): Jak psát na web - hezky pohromadě empress 28. 11. 2010 - 19:06
RE(4x): Jak psát na web - hezky pohromadě editt 28. 11. 2010 - 19:29
RE(5x): Jak psát na web - hezky pohromadě kobliha 28. 11. 2010 - 19:44
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě empress 28. 11. 2010 - 18:59
RE(2x): Jak psát na web - hezky pohromadě meril* 28. 11. 2010 - 19:29
RE(3x): Jak psát na web - hezky pohromadě kobliha 28. 11. 2010 - 19:44
RE(3x): Jak psát na web - hezky pohromadě empress 28. 11. 2010 - 20:57
RE(2x): Jak psát na web - hezky pohromadě hospodynka 28. 11. 2010 - 22:17
RE(3x): Jak psát na web - hezky pohromadě empress 29. 11. 2010 - 10:11
RE(4x): Jak psát na web - hezky pohromadě meril* 29. 11. 2010 - 19:49
RE(4x): Jak psát na web - hezky pohromadě sargo 29. 11. 2010 - 21:29
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě james003 28. 11. 2010 - 20:49
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě lentilka®sdeluje.cz 28. 11. 2010 - 22:51
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě lvice 29. 11. 2010 - 00:55
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě eithne 29. 11. 2010 - 04:51
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě davidhavel 29. 11. 2010 - 14:47
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě zmrzlinka 29. 11. 2010 - 20:00
RE: Jak psát na web - hezky pohromadě markisha®blbne.cz 17. 12. 2010 - 15:23